четвер, 19 травня 2016 р.

«Формування в учнів розуміння пріоритету виховання дітей у сім'ї»



Естафета виховних ідей
Ніжинський професійний ліцей побуту та сервісу
Доповідь на віртуальний
майстер - клас


«Формування в учнів розуміння пріоритету виховання дітей у сім'ї»






Доповідач: Турчин Ірина Анатоліївна

 
Морально-духовне становлення учнівської молоді, їх підготовка до активної, твор­чої, соціально-значущої, сповненої особистісного сенсу життєдіяльності є найважливішою складовою розвитку суспільства та держави. Напрями державної політики в галузі вихован­ня сформульовані у законах України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", "Про позашкільну освіту", "Про професійно-технічну освіту", у Національній доктрині розвитку освіти, Конвенції ООН про права дитини, у «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді» (від 16.06.2015 року). Закладена в них методологія вихо­вання надає пріоритет розвиненій особистості, її життєвому й професійному самовизначенню, самореалізації, життєтворчості згідно з національними цінностями та в контексті ідеї інтеграції Української держави у європейський простір.
Виховна робота в Ніжинському ПЛПС охоплює такі напрямки:
-         Вивчення особливостей розвитку учнів, їх навчальних інтересів у різноманітних видах позакласної діяльності.
-         Національно-патріотичне виховання.
-         Превентивне виховання.
-         Родинно-сімейне виховання та робота з батьками.
-         Фізичне виховання.
-         Естетичне виховання.
-         Екологічне виховання.
-         Трудове виховання.
У державній національній програмі «Освіта. Україна ХХІ століття» та серед пріоритетних напрямів реформування освіти відзначено, що в основу національного виховання мають бути покладені принципи єдності сім’ї і школи, наступності та спадковості поколінь; прищеплення поваги до батьків, жінки-матері; організація родинного виховання та освіти як важливої ланки виховного процесу і забезпечення педагогічного всеобучу батьків.
Тому сьогодні хотіла б більше зупинитися на родинно-сімейному вихованню. Щодо роботи з батьками, я думаю, кожен класний керівник приділяє значну увагу цьому. Це і різні форми проведення батьківських зборів, педагогічні всеобучі для батьків, залучення батьків до проведення виховних заходів та ін. Коли говорять про професійний рівень педагога, завжди прагнуть дати уявлення про стиль його взаємин з батьками учнів. Часто говорять короткі фрази: "…вміло вибудовує стосунки з сім'єю учня", "…тісний зв'язок з батьками" і так далі. Зараз, маючи 14-річний педагогічний досвід, можу стверджувати, що майбутніх педагогів не вчили у ВУЗах важкому мистецтву спілкування з сім'єю учня. Не було дано навіть уявлення про те, скільки буде потрібно розуму, терпіння, такту, душевності – адже йдеться про дитину, не одну з багатьох, якою вона є для викладача, а одну і єдину, якою вона є для батьків.
Але, як показує досвід, сьогодні потрібно проводити не лише роботу з батьками для виховання учнів, а також говорити з учнями про родинно-сімейні цінності, адже не в далекому майбутньому вони також будуть батьками.
Отже, тема мого виступу «Формування в учнів розуміння пріоритету виховання дітей у сімї».
Так, дійсно, наші учні повинні розуміти, що кожна дитина (вони самі, їхні майбутні діти) повинна виховуватися у сім’ї. А особливо, потрібно, щоб учні розуміти, якою повинна бути сім’я, щоб виховати громадянина в умовах сьогодення.
Традиційно головним інститутом виховання є сім’я, родина. Те, що дитина в дитячі роки здобуває в родині, вона зберігає протягом усього наступного життя. Важливість родини як інституту виховання обумовлена тим, що в ній дитина знаходиться протягом значної частини свого життя, і по тривалості свого впливу на особистість жоден з інститутів виховання не може зрівнятися з родиною. У ній закладаються основи особистості дитини.
Усе суще на Землі має свій початок і свій кінець. Сім'я ж у цьому одвічному циклі виконує роль не тільки продовження роду, а й збереження та продовження соціальних, культурних, духовних традицій. І про це потрібно наголошувати учням. Батьки впливають на дітей передусім своєю особистістю. Лише зразкові, національно свідомі громадяни, працьовиті, духовно багаті, інтелектуально і культурно розвинені, цікаві і авторитетні для своїх дітей батьки мають позитивний вплив на них.  Бо особисті якості батька чи матері впливають на дітей не механічно, а через безпосереднє спілкування та спільну діяльність.
Сім'я - велика цінність суспільства. У нашому сучасному суспільстві великі родини стають рідкістю, а родичі бувають ледве знайомі. В основі сімейних зв'язків лежить кровна спорідненість. Здавалося б, що може бути міцніше і надійніше для захисту людини від самотності? Але на жаль: далеко не в кожній родині навіть найближчі люди розуміють один одного.
У щасливій сім'ї повинно бути присутнім наступне:
по-перше, це родинний союз, в основі якого емоційне почуття - любов (спочатку подружня, потім батьківська, синівська чи дочірня);
по-друге, в родині здійснюється найважливіша функція біологічного і соціального відтворення населення;
по-третє, в ній здійснюється виховання, тобто передача новим поколінням досвіду і цінностей.
Щаслива сім'я - це запорука успіху кожної людини. Але є люди, у яких немає сім'ї. Їм дуже погано, тому що вони самотні.
У нашій країні дуже багато бездомних, беззахисних дітей. У них немає сім'ї, дому. Але є й такі, у яких є мама, тато, будинок, а вони все одно опиняються в дитячих будинках. З кожним роком цих будинків стає більше. Це дуже погано. Батьки, як правило, п'ють, а діти залишаються без нагляду. Їм друзі дорожче, ніж власна родина. Діти, потрапляючи в дитячі будинки, відчувають себе некомфортно, хоча тут їм створені всі умови, щоб вони відчували себе як вдома.
У наш час, такий тривожний і бентежний, економічно і соціально нестабільний, сім'я, хоч і зазнає значного негативного впливу, але продовжує залишатися тим єдиним острівцем у бурхливому життєвому морі, де людина може знайти дах, розраду і надію.
У педагогічні діяльності абсолютної норми не існує. У батьківській праці, як у всякому іншому, можливі помилки, сумніви і тимчасові невдачі, поразки.
Так само як класні керівники на батьківських зборах надають поради батькам по вихованню своїх дітей ( це і «10 золотих правил батькам» та ін.), аналогічно можна запропонувати учням на виховних годинах деякі поради.


Після такого типу порад, учні починають замислюватися, чи вони дійсно вже готові стати батьками, чи зможуть вони виховувати дітей.
Людина народжується, дорослішає, одружується, старішає, помирає… – циклічність людського життя на цьому світі. Проте серед цієї циклічності є одне, дужа важливе завдання – створити міцну родину та продовжити рід! І перш ніж народити дитину і виховати її у сім’ї, потрібно знати, чи готовий ти стати сім’янином. На виховній годині можна провести з учнями тестування.
Тест «Готовність до шлюбу» (для дівчат)
1. Ви будете працювати після вступу у шлюб?
а) так – 3; б) повернуся до роботи після народження дитини – 2; в) ні – 1.
2. У вас є бажання мати дітей?
а) двоє – 3; б) ні – 1; в) так, якщо дітей захоче чоловік – 2.
3. Як Ви будете реагувати, якщо помітите, що в компанії Ваш майбутній чоловік залицяється до іншої жінки?
а) почну кокетувати з іншими чоловіками – 2; б) вчиню сцену – 1;
в) це мене розчарує, але я не покажу вигляду – 3.
4. Ви ревниві?
а) так – 1; б) не дуже – 2; з) думаю, що повинна довіряти чоловікові – 3.
5. Коли ви посваритеся, хто піде на поступку?
а) я - 2; б) він – 1; в) раз – я, іншим разом – він – 3.
6. Ви вмієте гарно готувати їжу?
а) ще треба вчитися – 1; б) лише деякі страви – 2; в) вмію і дуже люблю готувати – 3.
7. Чи є у Вас таємниці від майбутнього чоловіка?
а) ні – 3; б) іноді бувають – 2; в) є речі, про які я не можу з ним говорити – 1.
8. Якщо Ваш чоловік буде дуже любити футбол, яким буде ваше ставлення до цього?
а) спробую відучити його від цієї звички – 1;
б) коли він на матчі, займуся улюбленою справою – 3;
в) сама спробую захопитися футболом – 2.
9. З Вашої точки зору, який шлюб Ваших батьків?
а) чудовий – 3; б) терпимий – 2; в) розлучилися – 1.
10. Чи згодні Ви з тим, що чоловік повинен присвятити себе тільки роботі?
а) так – 1; б) мене не буде цікавити його робота – 2; в) кар'єра не головна в житті – 3.
11. Що Ви будете робити, якщо у Вас з майбутнім чоловіком будуть різні погляди на моду?
а) поступлюся – 3; б) піду на компроміс – 2; в) спробую переконати – 1.
12. Зможете простити своєму чоловікові зраду?
а) так – 3; б) ніколи – 1; в) залежно від обставин – 2.
13. Ваше ставлення до пробного шлюбу?
а) я б не погодилася – 1; б) це хороша можливість пізнати один одного – 3; в) я не маю думки з цього питання – 2.
14. Чи вважаєте Ви нормальним, якщо жінка перед вступом у шлюб зустрічалася з іншими чоловіками?
а) думаю, це необхідно – 3; б) особисто для мене – ні – 2; в) залежно від обставин – 1.
Результати тесту.
14-23 – можливо з часом Ви зміните свої погляди на життя. А до тих пір Ваш шлюб буде сповнений конфліктів, суперечок, бо Ви не вмієте пристосовуватися до своєї другої половини. Вам треба навчитися терпінню і час від часу йти на поступки партнеру.
24-32 – якщо Ви зібралися брати шлюб, то це рішення може бути трохи поспішним. Ваш шлюб не обов'язково закінчиться розлученням. Ви добре розумієте свого партнера, але Вам не вистачає життєвого досвіду, впевненості в собі. Вам треба слідкувати за своїми вчинками, зайнятися самоосвітою в питаннях сім'ї, шлюбу, господарства, вихованні дітей – і тоді в наявності всі умови стати хорошою досвідченою дружиною або чоловіком.
33-47 – щасливий той, кому ви скажете «так». Ви не дозволите з'явитися «чорним хмарам» над вашим сімейним життям. Це не означає, що Ви відмовитеся від своїх інтересів і на бажання партнера завжди будете відповідати згодою. Ви достатньо розумні і даєте можливість партнерові задовольняти свої особисті інтереси, зберігаючи, в той же час, певну незалежність. Вам притаманне почуття тактовності, яке допомагатиме Вам у шлюбі.
Нажаль, трапляється так, що учень не готовий стати сім’янином, але народжуються діти. Саме з цього питання класному керівнику можна провести виховні заходи: «Кохання і секс у житті підлітків», «Пошук найближчої людини», «Сім'я – джерело любові», «Розвиток дитини на відстані від батьків».
Здається, немає людини, яка б не знала вираз: "Всі щасливі родини схожі одна на одну, а кожна нещаслива - нещаслива по-своєму."
Отже, сім'я - це не просто люди, пов'язані родинними зв'язками. А люди, які люблять, розуміють один одного і приймають такими, які ви є насправді. Якщо міцна сім'я, то й міцна держава.
Нині в нашій країні збільшується кількість проблемних сімей. Така соціальна ситуація вимагає спеціальних програм освіти батьків і педагогів, що пов’язано із суттєвими ускладненнями особистісного розвитку дітей. Диференціація та ускладнення суспільних відносин порушили глибинні зв’язки дорослих і дітей. У багатьох батьків знижується відповідальність, «атрофується» гуманне ставлення до дітей, спостерігається серйозний дефіцит уваги і поваги до дитини. У таких умовах різко загострилась суперечність між потребою дитини в опіці та неперервним послабленням або й відсутністю необхідної уваги з боку дорослих, зокрема рідних, що призводить до гострого конфлікту та штучної затримки її особистісного розвитку.
Міжнародний день сім'ї, який відзначається 15 травня, можна назвати самим сімейним святом нашого часу. Засноване в 1993 році з ініціативи Генеральної Асамблеєю ООН, це свято швидко знайшло своїх прихильників по всьому світу.
Відомо, що сімя – той основний осередок, де відбувається формування особистості дитини. Вплив сімї на дитину домінуючий, унікальний, а багато в чому й незамінний. В сім’ї особистість формується в природних умовах, вихователі тут – найближчі найдорожчі для дитини люди. Саме в сім’ї беруть початок світогляд, ідеальні і моральні переконання, трудові навички, ціннісні орієнтації. Дитина вперше прилучається до рідної мови, історії та культури свого народу, його традицій, звичаїв, обрядів, усього укладу життя.
З сім’ї починається життя людини, тут відбувається формування його як особистості та громадянина. Сім’я – джерело любові, поваги, солідарності та прихильності, того, на чому будується будь-яке цивілізоване суспільство, без чого не може існувати людина. Благополучні сім’ї – це міра розвитку і поступу держави. І над її розвитком нам, українцям, треба працювати.




Немає коментарів:

Дописати коментар